„Widma” Moniuszki – przywrócić zapomniane

W piątek (25 sierpnia) o godz. 19.30 zapraszamy melomanów do Kościoła Miłosierdzia Bożego,  przy ul. Słonecznej 15 A w Kudowie-Zdroju na wyjątkowe wykonanie kantaty Stanisława Moniuszki – „Widma”. Koncert odbędzie się w ramach Festiwalu Moniuszkowskiego.  

Przywracanie pamięci o Moniuszce to jedno z zadań, jakie postawili sobie twórcy festiwalu. Dlatego proponują nam niemal zapomnianą dziś kantatę „Widma” Moniuszki.

To utwór, który zaraz po premierze cieszył się dużą popularnością. Dzień po pierwszym publicznym wykonaniu kompozycji w „Dzienniku Warszawskim” pisano, że: „Widma są tym w muzyce, czym Dziady w literaturze”.

Oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów kantata to dzieło przepełnione muzyką ludową i wiernie oddające treść literackiego oryginału. Zrządzeniem losu przez lata było w cieniu nieco młodszej kompozycji Moniuszki – Strasznego dworu. Dziś Widma wracają do sal koncertowych, by zachwycać swym oryginalnym brzmieniem. Skąd wzięło się u Moniuszki zainteresowanie Dziadami? Niektórzy badacze sugerują, że nie tylko ze względu na fascynacje twórczością jednego z wieszczów. Ponoć kompozytor miał okazję wziąć udział w pogańskim rytuale zadusznym, a potem zapragnął go wiernie odtworzyć za pomocą muzyki.

Moniuszko nie był pierwszym kompozytorem, który czerpał inspirację z Dziadów. Uprzedził go niejaki Wojciech Sowiński – twórca, którego dzieła nie przetrwały jednak próby czasu. Stąd też Moniuszkę uznaje się za autora pierwszej udanej muzycznie interpretacji dzieła Mickiewicza. Później po Dziady sięgnęło jeszcze szesnastu polskich kompozytorów. Sam Moniuszko wracał do tekstu wielkiego polskiego romantyka również w innych kompozycjach, m.in. w Duettino i Pieśni pustelnika. Jednak klimat Mickiewiczowskiego dramatu najpełniej oddają Widma – utwór, którego prawykonanie kompozytor wspominał z dozą właściwego sobie humoru: „W chórze było osób czterdzieści. Śpiewaczkę miałem znakomitą. O barytonie jako o ryczywole zamilknąć wolę”.

Kantatę usłyszmy w wykonaniu artystów Narodowego Forum Muzyki.

Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent, kierownictwo muzyczne
Jarosław Bręk – bas-baryton (Guślarz)
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran (Zosia)
Antoni Szuszkiewicz, Mikołaj Szuszkiewicz – soliści Chóru Chłopięcego NFM  (Aniołek/Staś)
Małgorzata Podzielny – przygotowanie
Jerzy Butryn – baryton (Zły Pan)
Bogdan Makal – bas (Starzec)
Mariola Cierpioł  – mezzosopran (Sowa)
Michał Ziemak – baryton (Kruk)
Mariusz Bonaszewski, Paweł Janyst – aktorzy
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.