2 października w Kinie Nowe Horyzonty rozpocznie się przegląd najważniejszych filmów Ingmara Bergmana – geniusza, niekwestionowanego mistrza kina, ale też samotnika, tyrana i kobieciarza. W ramach projektu Bergman100, zorganizowanego w setną rocznicę urodzin twórcy, zaprezentowanych zostanie 7 wybitnych filmów Bergmana (i filmów o Bergmanie – prezentujących go jako niezwykle złożoną postać). W programie m.in. „Siódma pieczęć”, „Tam, gdzie rosną poziomki”, „Persona” czy premiera pokazywanego w Cannes filmu „Bergman – rok z życia”.
Bilety: 16 zł
PROGRAM
FILMY O BERGMANIE:
„Bergman – rok z życia”, reż. Jane Magnusson / 2018 / 117’
2.10, wtorek, 20:00
18.11, niedziela, 16:00
17.12, poniedziałek, 20:00
1957 był ważnym rokiem dla Ingmara Bergmana – właśnie wtedy miały premierę filmy „Siódma pieczęć” i „Tam, gdzie rosną poziomki”, dzięki którym stał się twórcą światowej rangi. Dokument Jane Magnusson to opowieść o Bergmanie z „krwi i kości” – geniuszu kina i teatru, charyzmatycznym artyście, samotniku i kobieciarzu, pracoholiku i tyranie.
„Więcej niż Bergman”, reż. Hynek Pallas, Jane Magnusson / 2012 / 107’
16.10, wtorek, 20:00
1.12, sobota, 18:00
Lars von Trier, Michael Haneke, Alejandro González Iñárritu, Woody Allen, Takeshi Kitano, Claire Denis czy Wes Craven – gorliwi wyznawcy i obrazoburcy rozmawiają o twórczości szwedzkiego mistrza.
„Wyspa Bergmana”, reż. Marie Nyreröd / 2006 / 84’
4.11, niedziela, 16:00
11.12, wtorek, 20:00
Spotkanie z Bergmanem w ostatnich latach jego życia. Film Marie Nyreröd to unikatowy zapis rozmów z mistrzem, przeprowadzonych niedługo przed jego śmiercią.
FILMY BERGMANA:
„Wakacje z Moniką” / 1953 / 97’
7.10, niedziela, 16:00
13.11, wtorek, 20:00
Lato, słońce i ucieczka przed szarą codziennością. Harry i Monika kradną motorówkę, którą wyruszają na wakacje życia – beztrosko podróżując, pływając, opalając się i ciesząc swoimi ciałami. Rzeczywistość nie daje jednak łatwo o sobie zapomnieć.
„Siódma pieczęć” / 1957 / 96’
14.10, niedziela, 16:00
21.11, środa, 20:00
Widmo śmierci krąży po średniowiecznej Europie. Rycerz Antonius Block, wracający po krucjacie w rodzinne strony, jest aż nazbyt świadomy ulotności życia. Kiedy spotyka na swojej drodze Posępnego Żniwiarza, ten proponuje mu pojedynek szachowy: jeśli rycerz wygra, moment śmierci zostanie odroczony. Tak rozpoczyna się najsłynniejsza partia szachów w dziejach kina.
„Tam, gdzie rosną poziomki” / 1957 / 90’
9.10, wtorek, 20:00
25.11, niedziela, 16:00
Bergmanowskie kino drogi. Zbliżający się do osiemdziesiątki Isak Borg wyrusza w podróż, aby odebrać honorowy tytuł naukowy. Pokonując kolejne kilometry, wraca myślami do minionych lat, do postaci i sytuacji, które miały wpływ na kształtowanie się jego osobowości.
„Persona” / 1966 / 85’
21.10, niedziela, 16:00
27.11, wtorek, 20:00
Młoda pielęgniarka Alma ma się zaopiekować słynną aktorką, Elisabet Vogler, która – uciekając w bierność i milczenie – próbuje znaleźć schronienie przed światem. Kobiety przenoszą się ze szpitala do domku nad morzem, gdzie ich relacja staje się coraz bardziej toksyczna.
„Jesienna sonata” / 1978 / 93’
30.10, wtorek, 20:00
9.12, niedziela, 16:00
Eva zaprasza do siebie matkę, której nie widziała od wielu lat. Charlotte jest światowej klasy pianistką, wielką gwiazdą i patologiczną egoistką. Choć spotkanie początkowo przebiega bez zakłóceń, koniec końców miła atmosfera ustąpi miejsca wzajemnym pretensjom. Minimalistyczny dramat o ogromnym ładunku emocji.
„Fanny i Aleksander” / 1982 / 196’
11.11, niedziela, 16:00
4.12, wtorek, 19:00
Jeden z najważniejszych utworów w dorobku szwedzkiego mistrza. Osadzona na początku XX wieku historia zamożnej familii Ekdahlów, a w szczególności trojga jej członków: tytułowego rodzeństwa i ich matki Emilie, która po śmierci męża bierze ślub z apodyktycznym duchownym.
„Sarabanda” / 2003 / 107’
6.11, wtorek, 20:00
16.12, niedziela, 16:00
Ostatni film Ingmara Bergmana, swoiste postscriptum do wcześniejszych o trzy dekady „Scen z życia małżeńskiego”. Marianne, postanawia odwiedzić dawno niewidzianego byłego męża Johana w jego nowym domu. Na miejscu staje się świadkiem rodzinnego kryzysu między Johanem i jego synem Henrikiem.