Styczeń w Polskim i u Grotowskiego

Warto zacząć Nowy Rok wyjątkowo, dlatego polecamy pierwsze w tym roku wydarzenia we wrocławskim Teatrze Polskim oraz w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.

Muzycznie na scenach Teatru Polskiego

  • Na początek klasyczna amerykańska komedia romantyczna „Filadelfijska opowieść” w reż. Stanisława Melskiego. Zapraszamy 7,8 i 9 stycznia o godz. 19.00 na Scenę Kameralną.

To zabawna historia ślubu, do którego wcale nie musi dojść, osadzona w realiach lat 20. ubiegłego wieku i dziejąca się wśród amerykańskiej elity. Miłość, zazdrość, intrygi, kłamstwo, szantaż i gazety… A wszystko okraszone niezłą muzyką i piosenkami. Więcej na stronie teatru.

  • „Skin Hunger”, w reż. Joe Altera to sztuka, którą zobaczymy również w najbliższy weekend (7-9 stycznia, godz. 19.00) na Scenie na Świebodzkim.

Jako istoty żywe jesteśmy zespoleni z dotykiem. Od momentu narodzin uczymy się, że jest on kluczowy do budowy relacji z innymi, a przez to też z samym sobą. Jest łącznikiem. Dotyk daje życie. „SKIN HUNGER” – „głód dotyku” – to pojęcie używane przez psychoterapeutów, określające rezultat długoterminowego braku kontaktu fizycznego, prowadzącego w konsekwencji do utraty zdrowia: osłabienia układu odpornościowego, zaburzeń snu, frustracji, stanów lękowych i depresji.

Spektakl odnosi się do tego problemu i inicjuje dyskusję, jest efektem międzynarodowej współpracy uznanego choreografa Joe Altera z polskimi zawodowymi artystami – kolektywem powołanym na rzecz spektaklu.

Więcej informacji i bilety pod adresem https://www.teatrpolski.wroc.pl/przedstawienie/skin-hunger/.

  • „Czas na mnie” to poetycko-muzyczne spotkanie z Tadeuszem Różewiczem, na które można się wybrać 8 i 9 stycznia. Spektakle reżyserii Jana Szurmieja są do zobaczenia o godz. 19.00 na Dużej Scenie im. J. Grzegorzewskiego. Różewicz w jazzowej aranżacji? Współpraca czterech kompozytorów przy jednym przedstawieniu? Zobaczcie sami! https://www.teatrpolski.wroc.pl/przedstawienie/czas-na-mnie/.
  • W kolejny weekend w TPL (14, 15, 16 stycznia 2022 r. (piątek, sobota, niedziela), godz. 19.00) mamy do wyboru widowisko muzyczne „Zmierzch – świtem” w reż. Jana Szurmieja na Dużej Scenie oraz kameralny recital Mariusza Kiljana „Gdziekolwiek – wibracje na temat Grechuty” – na Scenie Kameralnej.

Widowisko Jana Szurmieja to barwna, rozśpiewana i roztańczona opowieść o tym, jak ginie świat Odessy sprzed stu lat. Warto przenieść się w tamte czasy. https://www.teatrpolski.wroc.pl/przedsta…/zmierzch-switem/

Z kolei Mariusz Kiljan proponuje nam zupełnie nowe interpretacje znanych i mniej znanych piosenek Marka Grechuty.

https://www.teatrpolski.wroc.pl/…/gdziekolwiek…/

  • Na familijny spektakl muzyczny „Błękitny pies” w reż. Agaty Skowrońskiej teatr zaprasza całe rodziny w piątek i sobotę (21 i 22 stycznia) na godzinę 11.00 na Dużą Scenę im. J. Grzegorzewskiego. To przedstawienie dla dzieci, rodziców i dziadków. To historia czwórki dzieci, z których każde na swój sposób nie odnajduje się w społeczności za sprawą swoich ułomności lub choroby. Błękitny Pies, którego spotykają na swojej drodze, pomaga im „odnaleźć się” i zaakceptować. Pies wprowadza dzieci w krainę baśni – wielobarwnej łąki, by tam poprzez alegoryczne do siebie postacie zamieszkujące łąkę mogły zrozumieć samych siebie, otaczający je świat i odkryć to, co sprawi, że poczują się w pełni wartościowe. https://www.teatrpolski.wroc.pl/przedstawi…/blekitny-pies/

W dniach 21, 22, 23 stycznia 2022 r. (piątek, sobota, niedziela), o godz. 19.00 klasyka.

  • Ostatni styczniowy weekend – 28, 29, 30 stycznia 2022 r. (piątek, sobota, niedziela), godz. 19.00 należy do wieliego hitu, znanego nam z kinowych i telewizyjnych ekranów. „Lot nad kukułczym gniazdem” w reż. Cezarego Ibera do zobaczenia na Dużej Scenie im. J. Grzegorzewskiego. To historia buntu niepokornego lekkoducha, osadzonego tymczasowo w szpitalu psychiatrycznym, i jego konfliktu z perfidną, manipulującą ludźmi siostrą oddziałową. https://www.teatrpolski.wroc.pl/…/lot-nad-kukulczym…/
  • Na Scenie Kameralnej tymczasem błyskotliwa, inteligentna i zaskakująca komedia absurdu – „Kasta la vista” w reż. Jacka Bończyka na Scenie Kameralnej. „Wyobraź sobie, Widzu, że jesteś zadowolonym agentem nieruchomości, który wszedł do oddziału swojego banku, żeby podjąć gotówkę. Podajesz do autoryzacji kartę debetową i… I odtąd zaczyna się udręka Jacka Krafta, który boryka się z dziwacznym kasjerem oraz specyficzną szefową oddziału banku. W banku, który już nie jest znajomym bankiem, zaczyna się pełna absurdów historia, która może się przydarzyć każdemu, kto przekroczy próg pozbawionej czułości instytucji. W finale spektaklu pozostaje pytanie: czy ta cała sytuacja była lub byłaby w ogóle możliwa? A może to misterna gra boskiej istoty pochodzącej z innej kultury i wymiaru? Przekonaj się, Widzu, sam. Koniecznie. Pozdrawiam – reżyser”. https://www.teatrpolski.wroc.pl/przedstaw…/kasta-la-vista/

U Grotowskiego

Instytut Grotowskiego zaczyna rok z nową, podwójną energią, ale nie rozstaje się całkowicie z poprzednim! Kontynuowany jest półroczny projekt „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, który trwa od listopada u.br. zainaugurowanliśmy w listopadzie. Pierwsza edycja roku 2022 potrwa od 7 do 9 stycznia.

Poza „Szczelinami”, Instytut Grotowskiego zaprasza widzów na spektakle programowe, a wśród nich na dwa spotkania: z wybitnym scenografem i „architektem” przestrzeni teatralnej profesorem Jerzym Gurawskim oraz z Jackiem Głąbem, który opowie o swoim przyjacielu Lechu Raczaku, twórcy Teatru Ósmego Dnia.

  • 10, 11, 12 stycznia, godz. 19.00, Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli „Back to Beckett” .Trzy wieczory jednoaktówek i miniatur dramatycznych, radiowych i telewizyjnych Samuela Becketta w realizacji Teatru ZAR i gości | Wydarzenie stacjonarnie i online.
Back to Beckett, fot. Tobiasz-Papuczys

Trzy wieczory pod wspólnym hasłem „Back to Beckett” to próba spojrzenia na dzieła autora „Czekając na Godota” z nowoczesnej perspektywy człowieka początku lat 20. XXI wieku. Zwrócenie się do Beckettowskiej wizji w momencie próby dla kultury i poszukiwanie refleksji o kondycji ludzkiej, w dobie istotnych zmian i kryzysów dzisiejszego świata.

Wydarzenie towarzyszące
Spotkanie/dwugłos: „Beckett powroty” z udziałem Tomasza Wiśniewskiego i Jarosława Freta (online na platformie teatrzar.net), śr. 12.01.2022, 21.00.
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.
Wydarzenie w języku polskim z elementami w językach: angielskim, rosyjskim
Wydarzenie towarzyszące w języku polskim z tłumaczeniem PJM.

  • 14 stycznia, godz. 17.00, Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium. „Przy stole. Architektura doświadczenia i świadectwa w inscenizacji „Tragicznych dziejów doktora Fausta” według Christophera Marlowe’a w Teatrze Laboratorium 13 Rzędów. Spotkanie z prof. Jerzym Gurawskim, prowadzenie Dariusz Kosiński w ramach OUP z okazji 22 rocznicy śmierci Jerzego Grotowskiego.

W dniu rocznicy śmierci Jerzego Grotowskiego teatr przypomni jego inscenizację „Tragicznych dziejów doktora Fausta” według Christophera Marlowe’a (premiera 23 kwietnia 1963) – uważaną przez niektórych współpracowników i świadków za jego najlepsze przedstawienie teatralne. Taki sąd głosił między innymi kluczowy współtwórca tej inscenizacji, Jerzy Gurawski, który przedstawi jedną ze swoich najważniejszych prac teatralnych – architekturę przestrzeni tego przedstawienia, a także – wypracowaną przed sześćdziesięcioma laty w Opolu rewolucyjną koncepcję przestrzeni teatralnej. 15 stycznia odbędą się warsztaty Roberta Rumasa dla grupy roboczej.
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.

  • 18 stycznia, godz. 18.00, Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena. „Życie niedokończone”. Spotkanie z Jackiem Głombem poświęcone książce „Życie niedokończone. Z Lechem Raczakiem rozmawia Jacek Głomb”, prowadzenie Dariusz Kosiński

Lech Raczak zmarł 17 stycznia 2020 roku. Równo dwa lata po jego śmierci, ukaże się zapis rozmowy, na którą namówił Go Jacek Głomb. „Wszystkie inne wywiady z Nim zaczynają się od «Ósemek» – a ja chciałem pogadać o dzieciństwie i młodości. Gadaliśmy więc intensywnie w czerwcu 2019 roku i udało się wtedy doprowadzić rozmowę do początków 1982 roku, do początku stanu wojennego w Polsce. […] Potem obaj nie bardzo mieliśmy czas na «drugą połowę», a potem Leszka zabrakło”. Oprócz wielkiej wartości biograficznej i historycznej wywiad stanowi też niezwykłą okazję do obserwowania niemal „na żywo” procesu tworzenia się opowieści, którą każda i każdy z nas też się kiedyś stanie.
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.

  • 29-30 stycznia, godz. 19.00, Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium „Szeol / שאול”, seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta.
Szeol, fot. Tomasz Papuczys

„Szeol” to seans teatralny, a równocześnie na wskroś współczesna lamentacja dla umarłych i nieumarłych, urodzonych i nieurodzonych. To zstępowanie po cienkiej linii oddechu, głosu, dźwięku na samo dno ciszy, która jak mityczny Szeol zakrywa, zamyka, stając się zasłoną, przez którą nie może przebić się żadne uczucie, żaden obraz. Jedyną siłą, która może uratować zstępujących do Szeolu, jest Miłość. Zstępowaniu towarzyszy muzyka, a raczej jej niezwykła gęstość – jakby nasze ciała były „tylko” dźwiękiem czy też instrumentem i zarazem ścieżką w głąb, bez dna.
Bilety: 20/30

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.